Skynda, skynda!

Idag är det lördag. Men det känns verkligen som söndag! Jag antar att det är för att vi var lediga igår, det var Tysklands nationaldag. Det var tur, vi var alla sjukt trötta i torsdags och hade nog inte orkat med en dansdag till... Eller var det eftersom lärarna körde extra hårt med oss för att vi hade en kort vecka? Hm... I vilket fall hade jag en ordentlig latdag igår, jag sov länge och trallade omkring i lägenheten i mina haremsbyxor och tjocksockar. Skönt. 
Framåt kvällen kom Marina, den yngre av Geldern-döttrarna, och hennes dotter Mimmi (Theresa. Don't ask me why) på besök. Vi tittade allihop på "Das Leben der Anderen", De Andras Liv. De visade den på tv som en del av nationaldagsfirandet, eftersom den handlar om Stasi, Öst- och Västtyskland, och åren just innan Berlinmuren föll. Det är säkert en jättebra film, men jag förstod inte mycket eftersom den var på tyska... Men det var mysigt ändå. Mimmi och Marina förklarade lite, men till och med de tyckte att det var svårt ibland. Jag förstod lite, typ "Du bist stark und kraftvoll" - du är stark och kraftfull, såklart. Men det gjorde ju inte precis att jag hängde med i handlingen. Jaja. Film är i alla fall ett bra sätt att lära sig språk på, jag får se till att titta på filmer som jag redan kan storyn i!

Idag var jag och handlade mat. Det är något jag har tänkt skriva om ett tag men inte riktigt fått in någonstans, men nu är det dags. Det är mycket som är bra här, och i normala fall är ju tyskar kända för att vara organiserade, men herregud - deras kassasystem är ju till och med värre än det engelska! 
För det första finns det inte korgar i affärerna, man får antingen ta en vagn eller plocka på sig så mycket man kan bära med händerna. Eller också gör man som de flesta andra; tar en tom grönsaks- eller yoghurtlåda och stoppar ner saker i. Sedan kommer man fram till kassan och lassar upp sina varor på rullbandet. Jättebra, tänkte jag i början, de har kilometerlånga band så man hinner lugnt lägga upp sina varor och låta personen bakom börja stapla innan det är dags att betala. Hm. Problemet är bara att efter kassörskan tar bandet lixom slut. När hon/han börjar blippa dina saker får du snabba på med att hiva ner allting i en enda röra i din vagn/påse/kartongbit för att inte stoppa upp allt, och sedan betala och kasta dig därifrån eftersom nästa persons varor börjar staplas. Efter kassorna är där därför alltid en omlastningsyta, en bänk på typ en halvmeters bredd, där alla ställer sig för att organisera om i sina påsar innan de kan kånka hemåt. Verkar ju sjukt smart. Den enda gången jag faktiskt sett både korgar och ordentlig yta efter kassörskan var när jag idag var inne på DM, Drogerie Markt. Men där handlar man ju också bara lite schampo, hudlotion, barnmat och russin. 

Märker ni hur detta system upprör organisatören Sanna?! Varenda gång jag står i en kö på Lidl, Penny, Plus, Rewe eller någon annan mataffär, får jag liksom säga till mig själv att inte fråga varför de gör som de gör. Varför reagerar ingen?
Jaja. Det är väl bara att vänja sig vid total stress när det är dags att handla. Jag ser alltid Gunde Svan framför mig, hojtandes "Skynda, skynda, nu är det bråttom!" och en dvärg som hoppar förbi med en nyckelknippa. Om jag är lite trött.

När jag kom hem från affären var det i alla fall trevligt. Varje lördag kommer Frau Vogel hit och lagar mat och städar lite, och idag blev jag inbjuden på middag av Marina som kom hit med sin son Max (Mimmis bror. Hänger ni med i svängarna?). Frau Vogel hade gjort Nudelnsuppe, Knödeln, kokta morötter och nån typ av ganska fettigt kött. Och så blev det efterrätt, en kaka som påminde lite om sockerkaka men med ett lager choklad på. Det var faktiskt riktigt gott alltihop! Eller, ja, jag smakade ju inte köttet, men det andra. Marina och Max höll goda miner men när Frau von Geldern (jag har fortfarande inte riktigt fattat vad hon heter... Yaya, Jaja?) gick för att sova middag erkände de att köttet var lite väl flottigt...

Marina har nu bestämt sig för att lära mig tyska. Hon är lärare och sa att hon inte riktigt kan låta bli... Det är ju jättebra! Så vi pratade så mycket tyska det nu gick under middagen, och det går framåt. Jag kan fortfarande inte riktigt bilda egna meningar än, men hon fick mig i alla fall att använda de ord jag kan, och jag förstod en hel del. Nu sitter jag på sängen omgiven av tyskalexon, läroböcker, dagstidningar och anteckningsblock. Här ska det pluggas!

Fast ärligt talat ska jag snart gå. Jag ska till "the Scandinavian Ghetto", som tyskarna och italienarna kallar Schleissheimerstrasse 56 de flesta andra svenskarna bor. Det blir lite mys och eventuellt någon tysk öl i Sofias lägenhet, och sen kanske utgång. Men jag vet inte än om jag ska med ut. Eller jo. Eller nä. Eller... jag får se. 

Hoppas ni har en fin helg med bättre väder än här. Regn, regn, regn över den sista galna helgen på Theresienwiese...
Puss



Kommentarer
Postat av: qim

vännen. akan tänka mej hur upprörd du blir varje gång du står där i kassan. fast det låter verkligen sjukt osmidigt. för mej att det är likadant i asien. själv skulle jag ge vad som helst för att få handla i ett annat kassa system. dax att åka nu, men ska inte klaga, för det är inte ens en månad kvar på ön. massa kramar

2008-10-09 @ 13:18:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0