Framme!

Så är jag till slut här, i München. I mitt rum hos Frau von Geldern. Resan gick bra, om någon varit orolig! 
Jag landade på tysk mark igår morse, och efter lite missförstånd och ett par taxiturer kom jag fram till huset i stadsdelen Schwabing, där jag ska bo. "Min" lilla tant är jättesöt! 95 år gammal, nästan blind och med hörselproblem - men helt klar i huvudet och riktigt duktig på engelska. 

Jag har alltså kunnat utforska staden i ett par dagar nu, och jag har traskat runt överallt. Det är en väldigt spännande stad, många stora gamla byggnader blandat med nytt. Emelie tyckte att det kändes som en liten variant av Rom, och det kan jag nog hålla med om. Förutom alla kyrkor och spännande byggnader och monument kör de som dårar här med... Plus att folk cyklar överallt! Precis som i Lund är här många studenter (och jag bor dessutom jättenära universitetet) och ännu fler cyklar. Och precis som i Lund cyklar folk överallt - förutom på cykelbanorna... 

Jag hade kunnat skriva i en evighet om mitt första intryck av München och lagt upp en massa bilder, men jag ska lyda Mattias råd och försöka vara spontan. Inga uppsatser, utan lite grann då och då. Ofta. 

Dessutom har jag inte tid nu, jag ska ut på stan igen... Jag och tre av mina blivande klasskamrater, Emelie, Rebecca och Kajsa, ska ta del av Münchens 850-årsjubileum. Vi såg en massa öltält, små scener och mycket folk på stan innan idag, och det visade sig att det blir speciellt firande ikväll. Affärerna är öppna till midnatt och det är sång och uppträdanden överallt! Desutom fick vi redan då ett smakprov på folkdräkterna; många lederhosen och dirndl...



Ursäkta, jag har inte hunnit vända på dem än... Det här var den första jag tog här, två killar kom ut från en av universitetsbyggnaderna klädda så där! 



Från en affär på shoppinggatan. Tyvärr blev det mycket blänk, men jag hoppas ni ser ändå.

En sista sak; jag har bredband här och kan surfa så mycket jag vill. Alla som har skype, hör av er! Alla ni andra, skaffa skype... 

Auf wiederhören!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0