Schwedenshop och lederhosen

Oj, idag har varit en lång dag. På ett bra sätt. Jag har gjort väldigt mycket. 
Fast det började igår. Jag, Kajsa och Sofia möttes upp på kvällen för att gå på en dansföreställning, "Sieben Laster - Sieben Sünder" som en koreograf som jobbar på skolan har satt upp. Den var väldigt bra - dock bitvis lite seg - och det var väldigt kul att få se lite Iwanson-studenter! Tre av de sju dansarna har nämligen gått på skolan, för ett par år sedan.

Men, i alla fall. Idag träffade jag Rebecca, Emelie, Kajsa och Sofia (den andra, vi har två svenska Sofior i klassen...) på Hauptbahnhof och tog tåget till ikea, 25 min norrut. Det roligaste var nog att se Rebeccas min! Hon är uppvuxen i Bolivia och har aldrig varit inne på ett ikea, bara tittat i katalogen. Hennes ögon var stora som tefat och hon ville titta på allt. Allt. 



Vi var ju tvungna att provligga sängarna med. Såklart.
Jag fyndade ett 17-delarsset med matlådor för €3,99 och lite värmeljus, medan de andra shoppade loss på både gardiner, lampor, stekjärn och sängkläder. Tur att jag slipper tänka på sånt... Sedan blev det såklart ett besök i Schwedenshop med, där de hade allt från marabou-choklad och salta snören till tunnbröd, inlagd sill och lingonsylt.

    

Kajsa hittade en rosa flodhästvän. Och vi provlåg fler sängar. Sedan ville Sofia ha majs med sig hem...



Och så drog ju den (ö-)kända Oktoberfest igång idag! När vi kom tillbaka till stan på eftermiddagen var det fullt med folk överallt. Några var redan för fulla för att stå och skulle ta sig hemåt (antar jag), men de flesta var på väg mot Theresienwiese, den stora festplatsen. Jag hade mailat och messat lite med storasystern till Lotta, Jonnas tyska kompis som jag träffat en gång (nädå, jag är inte desperat efter att hitta vänner!) och hon var redan på wiesn. Jag skyndade hem med mina ikea-prylar och slängde i mig lite mat innan jag gav mig ut i myllret och tog mig till Theresienwiese.



Det är tokigt. Fullständigt vansinnigt. Tänk dig en svensk midsommar mixat med liseberg/axels tivoli, fast med ännu mera öl och vikingfasoner. Gosh. Och det ska hålla på i två veckor. Men det är ju rätt kul, det är ju ändå en 175-årig tradition och det lockar ju onekligen folk från hela världen. Men den kvarten jag irrade runt själv innan jag hittade Lottas syster Liesbeth och den knappa timmen jag satt vid deras bord vid ett av de gigantiska öltälten var nog för idag. Absolut. Liesbeth var däremot jättetrevlig och bjöd med mig på en hikingtur upp i bergen nästa helg! Det vill jag jättegärna hänga med på, om det funkar med min lilla tant, extra sovsäckar och varma kläder... 



På wiesn var det lederhosen och dirndl så långt ögat nådde. Förutom de fantastiskt fula blåvita filthattarna med "Oktoberfest 2008" inbroderat och som verkligen skriker TURIST då. Jag tycker att det är jättetrevligt, vilken orsak det än är, när människor har på sina folkdräkter! Och de är ju så fina. Till och med lederhosen, på något sätt.

 

Jag vet, det är ingen bra bild. Men klicka på den och kolla ändå, visst ser det lite mysigt ut?



Och så får jag ju säga god natt med en bild från uteserveringen... Inne i de enorma tälten (som inte alls ser ut som tält utan som befintliga hus, men ändå) får det plats hur mycket folk som helst. I det minsta 6000 personer... Och det är fortfarande jättemånga utomhus. Jag drack ingen öl idag. Man kan bara få det i Maß - enlitersglas. Pust. Jag får nog träna lite mer i veckan för att orka lyfta en...

Jo, det var ju mer också. Efter ikea-resan och mitt korta Oktoberfestdeltagande skyndade jag mig hem till Irene, som jag skrev lite snabbt om sist. Hon är jättetrevlig, hon bjöd på en vegetarisk trerättersmiddag och vi satt och pratade till halv tio. Vi bestämde att vi ska höras imorgon, så ska jag kanske åka med henne till hennes dotter Mia och hennes familj imorgon eftermiddag! Det är alltså Mias man Stefan som är son till grannen i Båstad... Hänger ni med? De bor ca 45 minuters bilväg från stan, söderut mot bergen och sjöarna. Kan bli trevligt!

Men Prost! och god natt mina hjärtegryn. Vi hörs snart igen.


Kommentarer
Postat av: kärran

sanna din lille blogger, vad grym du är! nästan alltid ett nytt inlägg när man är inne och kollar-det gillar vi! roligt att se och läsa att allt är bra, fortsätt bloda ner salarna!



ps. ta med ett sugrör så slipper du lyfta dom!

2008-09-21 @ 14:42:30
Postat av: kajsa

En ny kajsa? Yyyyyyyyl. Jag som trodde att jag var..hulhulk..SPECIELL!

2008-09-23 @ 14:22:35
URL: http://aenigma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0