Heidi från Alperna

Igår funkade inte internet här. Det kändes lite jobbigt. Men jag hade det i alla fall jättetrevligt, jag åkte alltså med Irene till Mia, Stefan och deras två barn ute på landet söder om München. Irene är verkligen supertrevlig, vi hade en riktigt mysig utflykt! Hon berättade om staden och omgivningarna under färden, och jag hade läst historiekapitlet i min fina guidebok (tack mamma och pappa!) så jag börjar få ett bra grepp om hur det hänger ihop nu. Kul!

Det är verkligen vykortsvackert i bergen här. Mia och Stefan bor i en liten by, med mycket kullar och skog runtom. När vi satt och fikade kom en liten alpgubbe på cykel bakom sina kor utanför fönstret! Vi hälsade på Mias fina hästar och släppte ut dem i en stor hage där de galopperade omkring - oj vad jag hade velat ha min kamera där... Såklart hade jag bytt väska och lämnat kameran hemma. Så inga bilder denna gången. Men en mycket trevlig känsla i magen. 
Och så åkte Irene, jag och Mias dotter Lucy till Starnberger See, en sjö i närheten. Det var där som Ludwig II, Bayerns "galna" kung, dog under lite mystiska omständigheter. Hm, nu hade jag ju lätt kunnat hålla en historielektion eftersom jag tycker att sånt här är jätteintressant, men jag ska skona er. Men är ni lite nyfikna så läs om Ludwig II på wikipedia eller nåt, det är lätt Bayerns mest kända historiska personlighet och en riktigt kul typ! I alla fall, vi var vid den vackra kyrkan som byggdes vid sjökanten efter kungens död, det var otroligt fina omgivningar. Jag har en ny kompis också; Lucy är 12 år och tycker om att dansa modern balett! Och rida. Och måla. Och hon kan lite svenska. Så himla söt.

Idag var det skoldags igen. Det kändes riktigt kul att kunna träna utan att kroppen sa "sluta, dumhuvud, jag orkar ju inte mer!" och det var dessutom en kort dag så vi stannade kvar för stretch och avslappning. Skönt. Imorgon går vi dock till 18.00 så jag har packat ner mycket frukt, russin och nötter... 
Jag pratade med en av de tyska tjejerna idag. Det låter som att jag inte brukar prata med de "icke-svenska", men... Det gör jag nog inte. I alla fall inte mer än hej och hejdå och det här var svårt och vad äter du till lunch idag? Men nu satt jag verkligen och pratade med henne, och det visade sig att hon kommer från en liten bergsby i Alperna, ca 2 timmar från München. Hon äger såklart en dirndl. Och hon heter Heidi. Jag frågade om hon har en get hemma, men hon sa att hon till och med har lyckats ta kål på en kaktus, så ett husdjur var inte på fråga. Däremot funderar hon på att spara ut sitt hår så hon kan göra flätor i kringlor på huvudet. Sen började lektionen, så vi hann inte diskutera det mer. Men jag tycker att det låter bra, ska nåt göras ska det ju vara ordentligt.

Och nu är det läggdags för Sanna, märker jag när jag läser kvällens inlägg. Puh, klockan är bara halv tio och jag är duschad och redo för sängen men det verkar som att jag nyss kommit hem från en hård dag på Theresienwiese...

Sov sött! Det ska jag göra. Imorgon bitti ska jag cykla tidigt, ska försöka hitta en egen väg till skolan. Wish me luck!

Kommentarer
Postat av: kajsa

Jag är helt depp för att jag missade dina första dagar genom att befinna mig i Grekland. Yl och gnuff. Men nu lusläser jag allt för att ta igen vad mitt hjärta pysslat med.

Hoppas att du fick mitt sms till den tyska mobilen också igår? Har lagt in ditt nummer på mobililien min!

Ohh. Det öär så mycket jag vill skriva och säga men hjärnan hinner inte med. Eller tvärtom. Fingrarna hinner inte med. Så jag säger bara; jag saknar dig så det gör ont, men jag joppas att du har det så jävla bra! Jag tänker på uttrycket min söta blokkompis Julia lärde mig, far apart, close by heart. För det säger liksom allt.

Är så otroligt sugen dessutom på att hälsa på. Du får München att låta så fint och vackert. Och jag vill vara där med dig, min fischk!

Men vi ska nog vänta tills du har varit där ett tag. Innan en Kajsa dundrar in och chockar tanten till döds..

Älskar dig vännen. Puss kram!

2008-09-23 @ 14:20:35
URL: http://aenigma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0